Pages

Saturday, September 18, 2010

tIpS PeNjaGaAn RamBut

Elakkan Rambut Ditumbuhi Uban
Uban tidak hanya berlaku kepada golongan tua. Golongan muda juga berisiko ditumbuhi uban. Uban tidak bermakna penambahan usia semata-mata tetapi turut melibatkan keadaan rambut dan kulit kepala yang tidak sihat. Apabila rambut mula diwarnai dengan jejalur putih, maka hilanglah seri mahkota tersebut. Rambut beruban ternyata tidak disenangi. Untuk mengelakkan rambut beruban di usia muda, ambil 2 sudu besar biji betik dan dijemur hingga kering. Kemudian, goreng tanpa minyak di dalam kuali hingga hangus. Tumbuk atau kisar sehingga halus. Campur debunya dengan minyak kelapa dan sapu di kepala 2 atau 3 kali seminggu. Selepas itu, cuci rambut seperti biasa. Walaupun cara ini mengambil masa untuk mendapatkan hasilnya, tetapi ianya memang mujarab.
Melebatkan Rambut
Ambil sekepal nasi dan 1/2 biji limau nipis dan direndamkan bersama secawan air dan sebuku garam. Kemudian
diembunkan waktu malam. Pagi esoknya perahlah limau nipis tersebut bersama bahan yang diembunkan tadi. Selepasitu barulah dibasuh rambut anda dengan air campuran tadi dan biarkan selama 3 jam. Kemudian barulah dibilas dengan air bersih. Insya-Allah jika diamalkan petua ini, akan menampakkan hasilnya.
 
Masalah rambut gugur?
Ha,sebelum terlambat... Rebus segenggam daun labu muda dengan minyak kelapa secukupnya hingga lumat. Bila sejuk usapkan di kepala, lakukan inisetiap hari hingga rambut tidak gugurlagi.
Menjaga Kecantikan Rambut dan Kebersihan Kepala
1 ) Rambut sememangnya mahkota wanita. Beberapa petua yang sering diamalkan oleh orang dulu-dulu nyata kebanyakannya membawa kesan yang mujarab jika selalu diamalkan walaupun sukar dibuktikan dengan menggunakan kaedah saintifik. Bagi wanita yang ingin mendapatkan rambut yang hitam berkilat dan tidak cepat beruban, minyak kelapa hijau (dibuat sendiri) dan dimasak bersama daun kermak (dibiarkan sejuk), kemudian dilumurkan pada rambut semalaman sebelum dicuci dikatakan membawa kesan yang sangat mujarab. Bagi yang berambut nipis dan ingin melebatkan rambut pula, petua yang harus diamalkan ialah menggunakan air embun yang bertakung pada pangkal pokok pisang dan dilumurkan
ke rambut. Cara ini dikatakan dapat menyelesaikan masalah rambut nipis.

2) Selain itu, serai juga boleh digunakan sebagai 'syampu' rambut selain daripada digunakan sebagai perencah di dalam masakan. Caranya, tumbuk batang serai hingga pecah dan gosokkan pada kepala ketika mandi. Bau harum serai akan melekat pada rambut dan menghilangkan kotoran pada kulit kepala.

3) Mandi wap juga dikatakan boleh merawat rambut. Rawatan ini menggunakan bahan-bahan seperti daun pandan, minyak kelapa, telur, adpokat, lobak merah, lidah buaya ataupun daun semangkuk. Tetapi, tidak semua bahan ini digunakan bersama. Lumrahnya, daun pandan dan minyak kelapa antara bahan yang tidak ditinggalkan. Penggunaan bahan lain bergantung kepada keadaan. Jika rawatan ini selalu diamalkan, ia dipercayai dapat menghitam dan melebatkan rambut dan sentiasa kelihatan bermaya. Ia juga dikatakan dapat membantu mengatasi masalah keguguran rambut, menghilangkan kelemumur dan memulihkan masalah rambut bercabang. Cara ini juga dikatakan membantu merehatkan fikiran dan dapat menghilangkan penyakit migrain atau pening kepala. Sejauh mana kebenarannya, sukar untuk dibuktikan.

Rambut berkelemumur?Bancuh air asam jawa dengan air suam kemudian gosokkan ke kepala , biarkan 10-15 minit sebelum dicuci. Insya-Allah akan berhasil.
 
MELEBATKAN RAMBUT ANAK ( SELEPAS BERSALIN )
Untuk melebatkan rambut anak setelah dicukur, sila gunakan petua ini;

Ambil seranting daun asin, seranting daun delima dan 6 helai daun melur.
Kesemua daun akan digiling, campurkan bersama bedak sejuk dan air.
Sapukan di kepala bayi.

MELURUSKAN RAMBUT YANG KERINTING.
Dapatkan segelas santan kelapa tua. Perahkan sebiji limau nipis kedalamnya. Simpan dalam peti sejuk semalaman sehingga bahagian atasnya menyerupai krim. Gunakan krim tersebut bagi menyapu rambut anda. Kemudian tutup rambut anda dengan tuala panas selama 1 jam. Basuh dan bilas. Lakukan 3 kali seminggu.

TiPs KeTiKa mEMilIh KasUt


Faktor2 penting ketika membeli kasut:

1. MUAT - Saiz kasut mesti selesa pada kaki.
2. BENTUK - Padanan yang logik di antara bentuk kasut dan bentuk kaki.
3. REKAAN DAN FESYEN - Sesetengah rekaan lebih selesa berbanding kasut lain. Rekaan kasut melibatkan ketinggian, stail, paten dan lain-lain unsur fesyen yang mempengaruhi keselesaan yang hanya boleh dikenal pasti oleh pemakai.
4. BERAT - Kasut yang berat bermakna bebanan pada kaki.
5. MATERIAL - Keselesaan, lubang pernafasan, berat dan kelembutan.
6. FAKTOR DALAMAN KASUT - Suhu, kelembapan, pengawalan kelembapan.
7. FAKTOR BERJALAN - Adakah kasut selamat dan seimbang ketika berjalan.
8. PEMBINAAN - Memiliki bentuk yang baik dan dimensi yang stabil walaupun lama digunakan.
9. LAPISAN BAWAH - Kusyen yang baik memberi kesan yang berlainan.
10. KESIHATAN KAKI - Kesihatan kaki di dalam sepasang kasut yang selesa membuatkan anda berasa selesa.




Jenis2 tapak kaki:

Kaki Rata Tanpa Lekuk (Low Arch / Flat foot)
Tidak boleh berdiri atau jalan lama kerana lutut akan cepat merasa sakit.

Kaki Lekuk Sederhana (Normal Arch)
Struktur kaki keras serta kurang bermasalah.

Kaki Lekuk Dalam (High Arch)
Kurang masalah, mempunyai kaki lebih keras, jika berjalan, tidak begitu banyak pergerakan sendi yang berlaku.


Panduan Memilih Kasut
1. Pilih kasut yang bertumit rendah -tumit tinggi slalu g pkai Ofiz jew sbb x byk jLn kalau g shopping pkai heeL mmg cari penyakit La
2. Pastikan saiz kasut anda kerana kaki menjadi panjang dan lebar seiring dengan usia. Jika menggunakan saiz 8, jgn sesekali menggunakan saiz lebih kecil @ besar kerana ia memberi kesan kepada kaki untuk tempoh jangka panjang.
3. Jangan bergantung kepada saiz kasut sahaja kerana saiz kasut berbeza-beza untuk setiap pengeluar
4. Bandingkan kelebaran kasut dengan kelebaran kaki. Elakkan kasut yang menyesakkan walaupun anda sangat menyukainya.
5. Cuba kasut pada kedua2 kaki. Ini penting kerana kebanyakan orang memiliki kaki yang besar sebelah.
6. Beli kasut pada waktu petang atau malam - otot kaki mengembang pd waktu itu. Jika anda membeli-belah, pastikan sesi membeli kasut mengisi agenda terakhir.
7. Tanya pada cik kedai tentang polisi memulangkan barangan kerana mungkin selepas sehari, anda dapati sebenarnya tidak sesuai untuk kaki anda.
8. Ketahui materialnya. Pastikan material itu membenarkan kaki anda 'bernafas' seperti kulit.
9. Jika membeli kasut sukan, pastikan ia tidak terlalu berat dan ketat selain mempunyai sistem ampuan kaki yang stabil.
10. Definisi kasut yang selesa adalah kasut yang diperbuat dengan cermat dan kemas, tumit tidak terlalu tinggi dan mampu menampung kaki dengan stabil.
11. Jangan membeli kasut kerana jenama atau harga, sebaliknya pilih kasut berdasarkan kesesuaiannya pada kaki anda.
12. Usah taksub pada rekaan hingga mengabai faktor kesesuaian bentuk kaki.
13. Memakai kasut ketat boleh mengakibatkan tapak kaki sakit dan kesan lain. Kajian mendapati 80 hingga 90 peratus golongan dewasa di Malaysia menderita sakit kaki akibat sindrom diabetik atau reumatisme. Ini berpunca daripada memilih kasut yang tidak sesuai dengan bentuk kaki.
14. Sekiranya anda mempunyai kaki bengkok ke dalam, pastikan kasut dipilih tidak memberi kesan kepada anggota badan lain.
15. Jangan terpedaya dengan promosi dan tawaran kasut murah sehingga mengabai faktor keselesaan dan ciri-ciri praktikal kasut yg dihajati
Sekarang pkai cross jew simpLe n selesa. . .

Di antara kesan yang dirasai akibat pemakaian kasut yang kurang bersesuaian:

1. KERENGSAAN pada otot-otot bahagian betis kaki.
2. KERENGSAAN PADA PELANTAR FASCITIS yang dirasai pada sebelah pagi selepas bangun dari tidur atau setelah berehat dalam tempoh yang panjang.
3. BENGKAK PADA SENDI antara ibu jari dan bahagaian kelengkeng jari akibat pemakaian kasut yang terlalu ketat.
4. KEMATU yang terjadi di bahagian tapak kaki akibat sel-sel kulit mati yang mengeras dan menebal pada tapak kaki disebabkan tekanan geselan yang berlebihan pada kasut.

nota kaki : Diharap dgn tip yg bergune nie u aLL pas jgn la rembat je erk piLih betOl2 duLu, 2 smue tok keselesaan u aLL jugak.
Selamat Bershopping.

TiPs BeRpAkaIan YanG sESuai

Aq nak share-kan serba-sedikit ttg panduan atau tips khasnya bg kaum hawa dlm pemilihan berpakaian.Nie hanye tips biase je & info nie aq perolehi dri 1 lamanweb tempatan. Ape2pun, harap info nie berguna buat those gurls or womans out there! Cay00~!

Sebenarnya setiap wanita dilahirkan sempurna, bergantung kpd care anda melihat diri sendiri. Selain 2, anda juge harus bijak memilih pakaian yg sesuai dgn potongan badan. Setiap helai pakaian yg disarung ke tubuh badan memberikan impak yg berlainan. Oleh 2, pemilihan pakaian yg tepat membantu menyerlahkan penampilan supaya tubuh badan terlihat sempurna pd pandangan mata. Terdapat beberapa perkara yg perlu diperhatikan agar pakaian yg dikenakan terlihat serasi dgn bentuk badan. Panduan berikut mungkin berguna tok penampilan anda.

Pemilihan warna pakaian

Perkara asas yg perlu anda tahu dlm pemilihan pakaian ialah memilih warna yg sesuai dgn kulit. Sekiranya anda berkulit cerah pasti mudah memilih warna pakaian yang sesuai, tetapi bagaimana jika anda memiliki kulit berwarna gelap? Semak tip berikut supaya anda x salah memilih warna.

1. Jika anda berkulit cerah (putih) jgn sesekali mengenakan warna-warna pastel seperti coklat muda, biru muda atau pink.

2. Jika anda berkulit kuning langsat warna-warna tropika seperti jingga, hijau, merah, kuning dan biru merupakan pilihan yg terbaek.

3. Jika anda berkulit sawo matang pilihlah warna ungu, oren atau merah hati agar anda terlihat lebih menarik.

4. Jika anda berkulit gelap, warna-warna tanah yang lembut merupakan pilihan tepat tok pakaian anda.

Jangan Lupa :

Menyesuaikan warna pakaian dgn waktu dan tempat. Warna gelap tok acara formal sedangkan warna cerah tok acara informal. Sesuaikan warna dgn karakter. Kalau anda ingin menyerlahkan sifat feminin, pakailah pakaian yang terdiri drpd warna-warna pastel. Sebaliknya, jika ingin ingin menarik perhatian orang ramai, pilih pakaian yang berwarna terang.

Jangan sesekali :

Nekad menggunakan pakaian yang berwarna terlalu kontra dengan kulit. Contohnya, anda berkulit hitam dan mengenakan pakaian yang berwarna merah jambu terang. Penampilan anda akan terlihat berat sebelah dan kelihatan hodoh! Selain itu, anda juga x boleh mengenakan aksesori dari rambut hingga kaki yang warnanya tidak senada dgn warna baju yang dikenakan.

Pemilihan seluar panjang

Bagi yg mempunyai tubuh badan berisi cube lah mengenakan seluar panjang yg boleh memberi ilusi tubuh yg lebih tinggi dgn mengenakan seluar panjang berpotongan ‘wide-leg’ dan mempunyai ‘details’ seperti bergaris vertikal. Sebaliknye, hindari seluar yg berpotongan ketat. Tok menyembunyikan pinggul yg berisi pula pilihlah seluar panjang bepotongan full-cut (melebar mulai dari pangkal paha hingga ke hujung seluar) dan hindari seluar panjang berpotongan ‘baggy’ atau yg tirus di bahagian hujung.

Sekiranya anda mempunyai sepasang kaki yg pendek, pilihlah seluar panjang berpotongan lurus atau ‘wide-leg’. Jgn tergoda dgn seluar berpotongan singkat kerana ia membuatkan kaki anda terlihat semakin pendek. Seluar panjang yg bercawat pendek adalah pilihan tepat bagi mereka yang memiliki badan yg pendek. Bagi yang mempunyai badan yang panjang, pilihlah seluar panjang yg mempunyai potongan pinggang yg tinggi.

Bagi anda yg memiliki punggung berisi, jgn ragu-ragu memilih seluar panjang berpotongan penuh. Selain 2, anda juge boleh menyembunyikan bentuk punggung dgn memakai seluar yg berpoket di belakang. Akhir sekali, bagi yg tergolong dlm kumpulan individu yg x berpinggang (boy’s figure), pilihlah seluar panjang berpotongan lurus dgn poket di bahagian sisi. Jgn sesekali memakai seluar panjang ketat atau mengecil di bagian hujung.


Tip berpakaian tok tubuh berisi

Memiliki tubuh pendek dan mungil, kadangkala menimbulkan masalah ketika ingin memilih pakaian yg sesuai. Namun nie x bererti masalah 2 x boleh diatasi. Ade beberapa trik yg boleh dimanfaatkan tok membuatkan tubuh badan terlihat lebih tinggi dan langsing:-

* Kenakan baju atau blaus yg kemasannya menarik mata tok turun secara vertikal. Kolar berpotongan ‘V’ merupakan pilihan yg baik.
* Masukkan baju atau blaus ke dlm seluar panjang supaya kaki anda kelihatan lebih panjang dan tentu saja anda akan tampak lebih tinggi.
* Pilih pakaian yg btol2 sesuai dgn tubuh badan. Pakaian yg terlalu longgar seperti jaket yg besar akan membuatkan anda kelihatan lebih besar daripada saiz badan yang sebenar.
* Kenakan pakaian dgn motif atau corak yg bergaris vertikal.
* Jgn takut mengenakan skirt pendek. Sebaliknya hindari skirt yg labuhnya melepasi lutut atau sehingga betis. Pemakaian sebegini akan membuatkan tubuh badan seperti terpotong dan akibatnya anda tampil lebih pendek.
* Jgn lupe mengenakan kasut bertumit tinggi.

7 Tip berpakaian yg mesti anda tawu:
1. Pakaian yg menggunakan warna gelap akan menimbulkan kesan ramping pd tubuh badan.

2. Baju tanpa lengan, berleher tinggi (turtleneck), sangat sempurna tok meminimalkan dada yg besar.

3. X ade kate ‘maaf’ tok garis seluar dlm yg kelihatan. Carilah trik agar garis seluar dlm anda x kelihatan. Salah satu carenya, gunekan seluar dlm berpotongan ‘G-string’.

4. Satu lagi adelah tali coli. Ia x seharusnya diperlihatkan. Sediakan coli tanpe tali, yg dapat digunekan ketika anda mengenakan baju atau gaun tanpe lengan atau bertali halus.

5. Sebaiknya gantilah kasut lama anda, kasut yg sudah terlalu lama mempunyai warna yg pudar dan nie akan merosak penampilan.

6. Kasut dgn tumit yg sangat rendah sukar tok dipadankan dgn gaun atau kemeja. Bagaimanapun, ia baik tok kesihatan kaki.

7. Anda beruntung jika memiliki leher yang jinjang.Nie kerana bentuk leher seperti nie sesuai tok baju yg berkolar tinggi. Jika leher anda sedikit lebih pendek, pakailah rantai atau kalung yg akan memberi kesan lebih cantik.

CaRe PeNJaGAaN SeLuAr JeaNs..


Ri nie  aq nk citer macmne  nk jage seluar jeans yg dah dibeli 2 (lagi2 la kalau harge die beratus2 kan....). Ade 3 step je, senang nk ingat. Kalau x ingat jugak, maknanya ingatan kowang lemah, kena byk makan kismis, hehehe....

1. Basuh dulu jeans sebelum kelim @ potong - Seluar jeans biasanye akan mengecut sedikit dari saiz asal selepas dibasuh. Jadi sebelum membuat potogan & kelim seluar, basuh dulu tok mendapatkan saiz sebenar selepas mengecut. Ha, mase 2 barulah boleh ukur bape byk nk dipotong & kelim.

Katakan jikalau kowang ukur, 1 inci perlu dibuang di bahagian kaki, jgn buang 1 inci terus. Sebaiknya, buang hanya 2/3 inci sahaja. Nie adalah krn kemungkinan saiz akan mengecut lagi pada basuhan seterusnya.

2. Basuh jeans secara terbalik - nie adalah tok mengekalkan warna pd jeans tersebut. Dan sebaik2 nya, basuh jeans secara berasingan pd basuhan pertama kali.

3. Jangan gunakan dryer untuk keringkan jeans - sebaiknya hanya gunekan kaedah towel dry atau gantung tanpe terlipat (gunakan penyepit baju) tok mengelakkan mane2 bahagian jeans berlipat.

Haaa.... senangkan? Bkn susah mane pun. X sesusah menjage kain sutera. Asal kowang ikut care die, insyallah ok la 2 nanti. Selamat mencuba!





Friday, September 17, 2010

**KAMU**

Aku duduk sendirian
Dikamarku
Menangis kesepian kernamu
Kau tinggalkan aku
Kau cari yang lain
Tergamakmu merobek hatiku
Tapi setelah kau pergi
aku
tetap diriku yang dulu
tidak ada apa yang berubah
dalam hidupku
aku tetap sama seperti yang kau kenali
masa mula kita jejak kaki di sini
aku ingin kau tahu
aku masih sayang padamu
aku rindu padamu
walaupun kau tidak lagi bersama ku

HOW DO I LIVE..

How do I,
Get through the night without you?
If I had to live without you,
What kind of life would that be?
Oh, I
I need you in my arms, need you to hold,
You're my world, my heart, my soul,
If you ever leave,
Baby you would take away everything good in my life,
And tell me now
How do I live without you?
I want to know,
How do I breathe without you?
If you ever go,
How do I ever, ever survive?
How do I, how do I, oh how do I live?
Without you,
There'd be no sun in my sky,
There would be no love in my life,
There'd be no world left for me.
And I,
Baby I don't know what I would do,
I'd be lost if I lost you,
If you ever leave,
Baby you would take away everything real in my life,
And tell me now,
How do I live without you?
I want to know,
How do I breathe without you?
If you ever go,
How do I ever, ever survive?
How do I, how do I, oh how do I live?
Please tell me baby,
How do I go on?
If you ever leave,
Baby you would take away everything,
I need you with me,
Baby don't you know that you're everything,
Real in my life?
And tell me now,
How do I live without you,
I want to know,
How do I breathe without you?
If you ever go,
How do I ever, ever survive?
How do I, how do I, oh how do I live?
How do I live without you?
How do I live without you baby

THINGKING OF U

I'm sitting here alone up in my room
And thinking about the times that we've been through (oh my love)
I'm looking at a picture in my hand
Trying my best to understand
I really want to know what we did wrong
With a love that felt so strong
If only you were here tonight
I know that we could make it right
I don't know how to live without your love
I was born to make you happy
'Cause you're the only one within my heart
I was born to make you happy
Always and forever you and me
That's the way our life should be
I don't know how to live without your love
I was born to make you happy
I know I've been a fool since you've been gone
I'd better give it up and carry on (oh my love)
'Cause living in a dream of you and me
Is not the way my life should be
I don't want to cry a tear for you
So forgive me if I do
If only you were here tonight
I know that we could make it right
I'd do anything, I'd give you my world
I'd wait forever, to be your girl
Just call out my name, and I will be there
Just to show you how much I care

Kate Ati ♥♥

hati bagai dicarik-carik lagi. lagi. dan lagi.
aq benci punya perasaan cmnie. menyakitkan dan memedihkan.
macam luka yang dicucuh dengan sabun dynamo.
sudahlah luka. ditambahkan lagi besar luke 2.
ada siapa boleh tahan?
ada siapa boleh redha?

kalau ade mai kawan rapat dgn aq.
aq nak dgr jugak pengalaman kowang.

ade x sehebat pengalaman aq.
yg kadang2 riang. kadang2 sunyi.

rasa macam barang mainan pun ade.
bila rasa bosan bwu digunakan.

bila ade benda lain yg menyeronokkan. boneka nie x diperlukan.
susah kot nk jage boneka hidup cm aq nie.

sebab 2 banyak excuses.
dahlah hati macam dah x boleh terima yg  laen.
i mean 'lelaki'.

sebab hati dah melekat macam kena gam UHU dekat yang sowang nie.
yang layan aq macam boneka.
hmm. mungkin.

kadang2 die ada. kadang2 die tak ada.
kalau boleh lah. nak selalu dia ade. x nak lah macam ni.
kalau lah hati ni buleh jatuh hati dekat lelaki lain.
aq dah lame buat. x lah aq terseksa pedih cam nie.
tapi x buleh dah nak suka yang laen.
macam mana?
aq bodohkah?

mUnAJaT cInTa

'tuhan kirimkan lah aku..kekasih yang baik hati..yg mencintai aku..apa adanya..'
semua orang nak kekasih baik hati kan?
macam aq lah jugak.
even aq nie x baek p still angan-angan kan dpt orang yang baik.
biar yg buleh jage ati aq. tak sakitkan hati aq. x ignore aq.
setakat ni..
lepas hampir 1 thun x ade boyfrend..
aq still cm nie..
cuma takut nak sayang orang lg..
bila dah sayang..tak dihargai..
tipu sini..tipu sana..
janganlah start ape2 benda jahat ngn aq..
sekali dua tipu ok lah kan..
tp kalau dah terlebih..
jangan salahkan aq bila nampak aq pulak yang tipu ko..
so please lah lelaki.. appreciate girlfrend yang ikhlas sayangkan korang..
jujur aq cakap. aku dah serik dengan lelaki.

TinTa PeNulIs..

betul agaknya kata kak doya.
adalah salah menyayangi orang yang tidak menyayangi kita.
itu satu penyeksaan. bukan mungkin tapi pasti.
ade sebab aq menulis ini.
sebab aq sedang mengalami.
separuh jiwa aq sayangkan insan ini.
separuh mati aq tagihkan kasih dari insan ini.
tetapi insan ini belum pasti untuk aq miliki.
sadiss bukan?
ramai yang menghulur tangan dan sudi untuk memetik diri ini.
tapi hati masih belum terbuka.
masih belum mahu menerima.
kerana hati masih lagi sayang dan perlukan insan ini.
insan yang hadir selang beberapa hari.
insan yang memanggil diri ini jarang2 sekali.
insan yang pasti sudah dimiliki.
gilakah aq?
cinta itu buta. dan cinta tak memaksa.
aq pun turut buta.
sbb menyeksa diri menahan segala perasaan yg menyakitkan
atas dasar apa semua ini?
semua kerana cinta.
masih terlalu muda untuk aq bualkan.
biar hati yag berkata-kata.
aq percaya
hari depan pasti lebih baik.

ESPECIALLY FOR U

Hey kamu.. kalu sedang baca article nie.sye nak kate.terima kaseh atas segalanya ya.. wit you make me feels happier,full of laughter,and geramgeramgeram!.every moment wit u make me more comfortable coz of ur kindness..sekarang,
semua 2 x mungkin ade lagi bukan?melainkan sye usaha lebih to win ur heart again.sye suda hampir putus asa.dan  mungkin percaya kan cinta lagi.sebab cinta 2 buta,menyakitkan,n kejam.
terima kaseh sayang.
i'll always missing you.
Especially for a man
like a rose wilting and dying,
so feels my heart.
you trampled the most fragile thing in my body,
and
you didnt even noe it.
i thought u felt the same as me.
you smiled.you touched my arm.stood up for me.
my spirits were lifted,
this first time anyone did this.
for a time i felt beautiful,
bcoz
you made me.i never wanted to leave your side,
afraid i would lose you,
but then the reality hit.
you never felt the same.
i had been floating on a fake cloud.
you trampled the most fragile thing in my body,
and
you didnt even noe it.

Wednesday, September 15, 2010

hAti seOranG waNiTa..

Jika seorang wanita itu menangis di hadapanmu,
Itu bererti dia tak dapat menahannya lagi.
Jika kamu memegang tangannya saat dia menangis,
Dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu.
Jika kamu membiarkannya pergi,
Dia tidak akan pernah kembali lagi menjadi dirinya yang dulu.
Selamanya….
Seorang wanita tidak akan menangis dengan mudah,
Kecuali di depan orang yang amat dia sayangi.
Dia menjadi lemah.
Seorang wanita tidak akan menangis dengan mudah,
Hanya jika dia sangat menyayangimu,
Tiada lagi rasa egonya,
Lelaki,
jika seorang wanita pernah menangis kerana dirimu,
Tolong pegang tangannya dengan pengertian.
Dia adalah orang yang akan tetap bersamamu sepanjang hidupmu.
Lelaki,
jika seorang wanita menangis keranamu.
Tolong jangan mempersiakannya.
Mungkin kerana keputusanmu, kau merosakkan kehidupannya.
Saat dia menangis di depanmu,
Saat dia menangis keranamu,
Lihatlah matanya….
Dapatkah kau lihat dan rasakan sakit yang dirasakannya?
Fikirkan….
Wanita mana lagi yang akan menangis
dengan murni, penuh rasa sayang,
Di depanmu dan kerana dirimu..
Dia menangis bukan karena dia lemah
Dia menangis bukan kerana dia menginginkan
simpati atau rasa kasihan.
Dia menangis,
Kerana menangis dengan diam-diam
sudah tidak mampu bagi dirinya,
Lelaki,
Fikirkanlah tentang hal itu.
Jika seorang wanita menangisi hatinya untukmu,
Dan semuanya kerana dirimu.
Inilah waktunya untuk melihat apa yang telah kau
lakukan untuknya.
Hanya kau yang tahu jawapannya..
Pertimbangkanlah, kerana suatu hari nanti
Mungkin akan terlambat untuk menyesal,
Mungkin akan terlambat untuk mohon ‘MAAF’!!

Friday, September 10, 2010

SaLam AiDiLfitRi...

ALLAHU AKBAR...

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI BUAT SEMUA.
Mohon kemaafan atas segala keterlanjuran kata, bahasa, emosi atau apa sahaja yang pernah terkongsi melalui ceritaku di sini. Mudah-mudahan dimaafi segala yang pernah membuah resah dan sakit yang melekat di hati sepanjang berkenalan di ruang ini. Maaf zahir dan batin.

Thursday, September 9, 2010

kArUtaN beRuLang

keadaan wt aq rasa x lena. bwu tadi aq mimpi indah. ya, mimpi indah ngn  die. mimpi 2 masih lagi ade senyuman. masih ade gelak. masih ade gurau dan gaduh. oh tuhan. adakah ko sedang tunjukkan aq 2 sekadar mimpi dan x lagi dalam realiti aq? bangkit sahur tadi, sekali lagi berlinang air mata aq. fikiran buntu. aq x mampu berkata-kata lagi. sepi semula handphone aq. x lagi ringtone  Yang Terindah. x lagi terpapar nama 'hubby' yg masuk ke dlm inbox aq. x lagi imej die yg sering menghubungi aq. tuhan, tabahkan hati hamba mu nie. gagahkan diri tok aq bangkit pagi nanti. senyum kan aq ya tuhan. hentikan air mata ku ya tuhan. sedarkan aq dari angan-angan ku. tunjukkan lah mana kejaiban mu tuhan. agar aq x merintih pde  satu yg x pasti.

kalian taw bukan. rasa perih n pedih. ya,10 jam lalu aq mungkin gembira. aq mungkin ketawa. tapi itu 10jam yang lalu. aq gagal tok senyum ketika ibu berusaha buatku tersenyum. aq gagal hentikan linangan nie. tidur saja yg mampu hentikan ia dari terus berlinang.

tidakkah sedar ko sayang, ko terlalu penting tok aq. mungkin aq hanya menumpang. aq x perlu beremosi begini. tapi sebab terlalu sayang kan ko. aq jadi begini.

maaf kerana emosi. tiada tempat untuk mengadu.

:""(( 

Tuesday, September 7, 2010

I wIsh U a MINE

kalau boleh ati nie nak sayang ko sampai mati.
kalau boleh ati ine nak miliki ko secara totally, bukan half-half.
kalau boleh aq mahu angan2 aq jauh sampai jadi kenyataan.
kalau boleh aq mahu aq seowang saje yg miliki ko.
kalau boleh biar ko terus bersama aq sampai x lagi nafas di ruang bumi.
aq akan sayang ko sampai bila-bila pun.
hanya ko seowang.
walau aq harus tempuh pahit.
aq akan cuba tok terus bertahan sampai tiada lelah.
i wish you are mine.
2 angan-angan aq.
angan-angan x akan menjadi kenyataan.

Friday, September 3, 2010

YOU BELONG WITH ME?? MR.SWI

You're on the phone with your girlfriend, she's upset
She's going off about something that you said
'Cause she doesn't get your humor like I do

I'm in the room, it's a typical Tuesday night
I'm listening to the kind of music she doesn't like
And she'll never know your story like I do

But she wears short skirts, I wear T-shirts
She's Cheer Captain and I'm on the bleachers
Dreaming about the day when you wake up and find
That what you're looking for has been here the whole time
If you could see that I'm the one who understands you
Been here all along, so why can't you see?
You, you belong with me, you belong with me

Walking the streets with you and your worn-out jeans
I can't help thinking this is how it ought to be
Laughing on a park bench, thinking to myself
Hey, isn't this easy?

And you've got a smile that could light up this whole town
I haven't seen it in a while since she brought you down
You say you're fine, I know you better than that
Hey, what ya doing with a girl like that?

She wears high heels, I wear sneakers
She's Cheer Captain and I'm on the bleachers
Dreaming about the day when you wake up and find
That what you're looking for has been here the whole time
If you could see that I'm the one who understands you
Been here all along, so why can't you see?
You belong with me

Standing by and waiting at your back door
All this time how could you not know?
Baby, you belong with me, you belong with me

Oh, I remember you driving to my house in the middle of the night
I'm the one who makes you laugh when you know you're 'bout to cry
And I know your favorite songs and you tell me 'bout your dreams
Think I know where you belong, think I know it's with me
Can't you see that I'm the one who understands you?
Been here all along, so why can't you see?
You belong with me

Standing by and waiting at your back door
All this time, how could you not know?
Baby, you belong with me, you belong with me

You belong with me
Have you ever thought just maybe
You belong with me?
You belong with me

Thursday, September 2, 2010

♥SaYaNg MeReka,RinDu MeReKa ♥








To be apart of a family like mine
is so divine
where love is shown
hurt is shared
our love for each other is never impaired

we talk
we laugh
we cry

but we are a family
and we do it all together
for as a family
we do it all as one

you hurt one
you hurt all
and as a family unit
we will all stand tall

for we are family
a family full of strength
a family full of love
a family no one can touch
that's why 
I love my family so much.

kArUt-KarUt Lagi

sunyi rasanya. mungkin. dalam 3 hari nie. sabtu. ahad. dan isnin. mungkin ade. dan mungkin tiade.saye pula rasa resah. npe? sebab sye sayang awak la. apa lagi. huh! sampai bile buleh bertahan sye pun x tahu. kuatkan semangat? ye. sye boleh. tp ste x tahu jauh mana sye buleh kuatkan semangat 2. bak kata orang tua 'tunggu bulan jatuh ke riba' tol x? sudah tahu takkan memiliki. tapi sye bermimpi tok  memiliki. ya.sye x peduli kata owang tok lupekan awk. biarlah owang mahu kata ape pun. owang laen x jage n x ambek peduli perasaan saye. owang laen juga x akan paham ape yg sye rase. so, tok ape peduli kata owang. mereka bukan diri sye. sempurna nie bile ade kawan yg memahami. tahu kenapa sye masih mahukan sesuatu yg pasti bkn untuk sye. terima kasih kawan2~

ini untuk awak ;
saye bukanlah paripari yg sempuran dimata siapa pun.
saye bukan gadis yang cantik dan menawan.
saye bukan lah gadis yang mementingkan rupa dan harta.
saye hanya perlukan sedikit sayang dari orang yg sye sayang.
sye tiada apa yang istimewa.
tp...
sye ade sayang tok awak.
my heart was stolen.
pencuri die adalah AWK.

i love you. always and forever.

good night.

sleep tite.