Pages

Thursday, September 2, 2010

SeBuAh HaRapAn dLm KeLaM

Ada 4 lilin yang sedang menyala..
Sedikit demi sedikit habis meleleh..
Suasana terlalu sunyi sehinggakan kedengaran suara percakapan mereka..


Lilin pertama berkata :
“aku adalah DAMAI ..
“namun manusia tidak mampu mnjagaku dengan sebaikbaiknya, baik aku mati sahaja..”
Demikian sedikit demi sedikit sang lilin itu padam..
Lalu lilin yang kedua pula berkta :
“Aku adalah IMAN…
“Sayngnya aku tak berguna lagi..”
“Manusia sudh tidak menghargai dan tak mahu mengenali ku lagi..tiada guna aku terus mnyala… “ begitu selesai sang lilin kedua berkata, maka datang lah tiupan angin memadamkannya…
Maka padam lah sang lilin kedua tadi…
Dengan nada yang sedih dah sayu…
Lilin ketiga pun berbicara “ aku adlah CINTA..”
“ ku tak mampu lagi untuk tetap menyala.”
“mnusia tidak lagi memandang dan menganggap aku berguna..”
“Mereka buta mencari aku tanpa menggunakan setiap naluri yang mereka ada..mereka cuma ingnkn kesenangn sementara lebih dri yang mendatang..”
“mereka saling membenci, malah membenci yang menyanginya..yang mencintainya.. malah membenci dri mereka sendiri..”
Tanpa menunggu waktu yang lama, maka padamlah lilin ketiga tadi…
Tanpa di duga……
Saat itu masuklah seorag anak kecil dalam penuh kesedihan dan kemurangan…kedalam kamar dan melihat ketiga-tiga lilin itu telah padam…
Dan…Kerana takut akan kegelapan, maka berkatalah si anak kecil itu tadi..
“Eh,apa yang terjadi? Kalian harus tetap menyala..aku takut akan kegelapan!”
Lalu si anak kecil itu menangis tersedu-sedu…
Dengan nada yang agak perlahan…si lilin keempat pun berkata:
“jaganlah takut, jagn mengis…selama aku masih ada dan masih menyala, masih berpeluang untuk menyalakan ketiga-tiga lilin itu…”
“Akulah H.A.R.A.P.A.N..
Dengan mata yang bersinar, si anak kecil itu terus mengambil Lilin HARAPAN untuk mnyalakan ketiga-tiga lilin tadi..
Apa yang tidak pernah mati adalah harapan yang selalu akan akan ada dalam hati kita.. harapan yang mungkin membawa kepada setiap lilin yang di impikan..semoga ia akan menjadi alat seperti anak kecil itu tadi dalam menghidupkan kembali DAMAI, IMAN dan CINTA dengan harapan-NYA…

No comments:

Post a Comment